Dzīvei 21.gadsimtā skolēniem ir nepieciešamas 16 prasmes.(Tulkojums no angļu valodas).
21.gs. prasmes
|
Pamata pratības Kā skolēni izmanto pamata prasmes ikdienas uzdevumu veikšanā |
Kompetences Kā skolēni spēj veikt sarežģītus uzdevumus
|
Rakstura īpašības Kā skolēni tiek galā ar savu mainīgo vidi |
|
1. Rakstpratība 2. Rēķināšanas pratība 3. Dabaszinātņu pratība 4. IKT (Digitālā) pratība 5. Finanšu pratība 6. Kultūras un pilsoniskā pratība |
7. Kritiskā domāšana/ problēmu risināšana 8. Radošums 9. Komunikācija (saziņa, saskarsme) 10. Sadarbība |
11. Zinātkāre 12. Iniciatīva 13. Neatlaidība/rakstura stingrība 14. Piemērošanās (pielāgošanās) 15. Līderība 16. Sociālā un kultūras apziņa |
|
Mūžizglītība |
||
Vispārējās un mērķtiecīgās mācīšanās stratēģijas sociālo un emocionālo prasmju attīstīšanai
(Centrā) Kā mācīt visas prasmes
( Atsevišķi pa daļām, sākot no augšas pulksteņrādītāja virzienā pa apli):
Kompetences:
Kritiskā domāšana/ problēmu risināšana
Radošums
Komunikācija (saziņa, saskarsme)
Sadarbība
Rakstura īpašības:
Zinātkāre
Iniciatīva
Neatlaidība/rakstura stingrība
Piemērošanās (pielāgošanās)
Līderība
Sociālā un kultūras apziņa
Desmit galvenās prasmes
|
2020. gadā |
2015.gadā |
|
1. Sarežģītu problēmu risināšanas prasme 2. Kritiskā domāšana 3. Radošums 4. Cilvēku pārvaldība 5. Darbības saskaņošana ar citiem 6. Emocionālā inteliģence 7. Spriedumu izteikšana un lēmumu pieņemšana 8. Prasme palīdzēt 9. Prasme vest sarunas 10. Kognitīvais (domāšanas) elastīgums |
1. Sarežģītu problēmu risināšanas prasme 2. Darbības saskaņošana ar citiem 3. Cilvēku pārvaldība 4. Kritiskā domāšana 5. Prasme vest sarunas 6. Kvalitātes kontrole 7. Prasme palīdzēt 8. Spriedumu izteikšana un lēmumu pieņemšana 9. Aktīva klausīšanās 10. Radošums
|
Avots: Pasaules Ekonomikas forums, Ziņojums par darba tirgu nākotnē
....................................................................................
Ventspils Valsts 1. ģimnāzijas Vecāku konference
“Mūsdienīgas skolas absolvents: zināšanas, prasmes un vērtības” (2016. gada 5. oktobrī)
Kādas VĒRTĪBAS un RAKSTURA ĪPAŠĪBAS ir nepieciešamas skolas absolventam?
MĒRĶTIECĪBA: izvirza augstus mērķus un plāno veicamās darbības, lai mērķus sasniegtu; nebaidās kļūdīties un riskēt; mācās no savām un citu pieļautajām kļūdām; pirms rīcības izvērtē tās radītās sekas; ir neatlaidīgs mērķu sasniegšanā, patstāvīgi pārvar šķēršļus un grūtības; pēc nosprausto mērķu sasniegšanas izvirza jaunus mērķus un neapstājas pie sasniegtā; patstāvīgi plāno nākotni atbilstoši savām interesēm; savā rīcībā orientējas uz augstāko rezultātu (izcilību)
ATBILDĪBA: uzņemas atbildību par savu rīcību un tās radītajām sekām; izpilda solījumus un atzīst kļūdas, lai no tām mācītos; godprātīgi izpilda uzticētos pienākumus; iesāktos darbus paveic līdz galam; patstāvīgi pieņem lēmumus par savu nākotni un izvēlas piemērotāko alternatīvu; ir godīgs pret sevi un apkārtējiem; izrāda iniciatīvu un ir līderis, strādājot komandā
PATSTĀVĪBA: pieņem pārdomātus lēmumus, kas ietekmē turpmāko dzīvi; izvērtē dažādas alternatīvas un izvēlas labāko variantu; meklē atbalstu un palīdzību, pirms ir radušās problēmas; plāno savu nākotni un rīkojas atbilstoši nākotnes iecerēm; izsaka savu viedokli un argumentēti pamato to; nebaidās no izaicinājumiem, ir drosmīgs izmēģināt jaunas lietas; spēj pielāgoties dažādām situācijām un piedāvā radošus risinājumus
Kādas PRASMES ir nepieciešamas skolas absolventam?
SADARBĪBA: uzklausa citu cilvēku viedokli; labprāt sadarbojas ar citiem un uzņemas atbildību komandā; bez aizspriedumiem izturas pret atšķirīgi domājošiem cilvēkiem; sastrādājas komandā un respektē viedokļu dažādību; ir gatavs organizēt un vadīt citus cilvēkus un būt par komandas līderi; pieņem pārdomātus lēmumus, ņemot vērā citu iesaistīto cilvēku viedokli un situācijas apstākļus
KRITISKĀ DOMĀŠANA: patstāvīgi analizē informāciju un sistematizē savas zināšanas; atlasa būtiskāko informāciju un nosaka savas rīcības prioritātes; kritiski izvērtē savu darbību, apzinoties savas stiprās puses un izaicinājumus; pauž pamatotu, argumentētu viedokli dažādās dzīves situācijās; ieklausās citu cilvēku vērtējumā, lai uzlabotu savu sniegumu; pārzina faktus (zināšanas) un saskata likumsakarības
UZŅĒMĪBA: labprāt uzņemas iniciatīvu, piedāvā savas idejas un risinājumus; seko līdzi aktualitātēm un iesaistās sabiedriskajos procesos; paļaujas uz sevi un citiem cilvēkiem; pozitīvi raugās uz pārmaiņām; pats plāno savu dienaskārtību un seko līdzi izvirzīto mērķu sasniegšanai; nebaidās meklēt atbalstu un palīdzību nepieciešamības gadījumā; ir pārliecināts par pieņemtajiem lēmumiem un izdarītajām izvēlēm